Opstart og overgange

I Børnehuset Ved Åen har vi et stort fokus på overgangene i barnet liv. Vi møder mange børn, når de for første gang skal væk fra den trygge og hjemlige hverdag hos deres forældre, for at starte livet i vuggestuen. Andre børn har måske været i en dagpleje eller kommer fra en anden institution, for enten at starte i vores vuggestue eller i børnehaven. Fælles for dem alle er at de er på vej til noget nyt og det er I som forældre også.

Ca. 1 måned før barnet skal starte, modtager I en besked fra ledelsen, hvor I får div. informationer herunder hvilken stue jeres barn skal gå på.

I skal herefter kontakte personalet for at aftale et opstartsmøde, hvor vi gennem jer, får de informationer der er vigtige  i forhold til jeres barn.

Til dette møde aftaler I hvordan indkøringen skal foregå.

Vi anbefaler at I som forældre har mulighed for at "køre" jeres barn langsomt ind, gerne hen over en uge,  så overgangen ikke bliver for voldsom. Hvis dette ikke er muligt, kan bedsteforældre eller andre tryghedspersoner måske hjælpe, og ellers finder vi naturligvis også en løsning på det.

Vi er altid i tæt dialog med jer forældre i opstarten, da I kender jeres barn bedst.

Når barnet er 3 år og har en plads i vores børnehaven begynder personalet i vuggestuen at forberede barnet på den næste overgang. Der aftales flere besøg og der arbejdes på at få skabt en god tilknytning til de nye voksne.

Når børnene forlader børnehaven for at starte i skolen har vi et formaliseret samarbejde med Ålykkeskolen, hvor der over det sidste år i børnehaven arrangeres ture til skolen, ligesom de kommende personale fra skolen kommer i institutionen i 14 dagen inden start. Her er der fokus på at få skabt tilknytning og relation til de børn, der skal på Ålykkeskolen. Som en tryghedsvoksen i overgangen deltager en pædagog fra vores storbørnsgruppe i de første 14 dage på skolen. Dette gælder kun for samarbejdet på distrikt skolen.

Ved behov laver vi også en overlevering til barnet nye sted, dette er altid med samtykke fra jer som forældre.

Tryghed for barnet er altid i fokus.

fsd

Du kan læse mere i velkomstfoldere, Klar parat vuggestue, Festflyer og om distrikt skolen, ligesom du altid er velkommen til at kontakte ledelsen for uddybende spørgsmål.

Velkomstfolder bhv 2021_0.pdf

Velkomstfolder vuggestuen 2021_0.pdf