Hverdagen - Det nære i det store

Børnehuset Ved Åen er en institution med mange børn og forældre. Huset indretning er med til at vi sikre det nære i det store. Som barn og forældre skal man kun forholde sig til den gruppe man tilhører, da vi arbejder stueopdelt. Hver gruppe har en søstergruppe, hvor børn og personale arbejder på tværs.

Dagtilbudstiden er en tid hvor barnet færdigheder udvikles i et læringsmiljø, som understøtter, udfordre og udvikler barnets evne til at modtage læring og indgå i de vigtige sociale relationer.

Allerede i vuggestuen etableres begyndende venskaber, sproget udvikles, legen udfordres og motorikken hjælper en på vej. Børnene møder udfordringer, som modner og udvikler dem og her lærer barnet sig selv at kende og hvordan det fungere sammen med andre børn.

Her dannes det vigtige fundament for måden, som barnet oplever sig selv og andre på.

Børnehavelivet er en fantastisk tid. Barnet er blevet ældre og evnen til at indgå i gode relationer skaber gode venskaber. Deres evne til at håndtere udfordringer styrkes med alderen.

Glæde og begejstring samt muligheden for at kunne fordybe sig, er nogle af de nøgleord, der er kendetegnet for barnet i denne periode.

Her styrkes barnets læringspotentiale, de personlige- og sociale kompetencer udvikles således, at det nu er rustet til at fortsætte udviklingen af disse færdigheder videre i skolen.