Forebyggelse af seksuelle overgreb

I en dagligdag med mange børn og voksne, hvor mange normer og værdier mødes, har vi valgt, hvor vi er i omgangen med børnene og hvilke grænser vi har får samvær.

Det betyder at:

• Når et barn skal skiftes eller tørres på toilettet bestræbes det, at døren altid står på klem, således at barnet ikke udstilles.
  • Børnene bader ikke nøgne fx ved vandleg.
  • Der tages ikke billeder af børn uden tøj på.
  • De voksne kysser ikke barnet, men kan give et kram.
  • Nyansatte går ikke tur alene med en gruppe børn. Vurderingen falder altid på lederen.
  • Der voksne taler et "ordentligt" sprog indbyderes og omtaler fx. kønsdelene som tissemand og tissekone.
  • Personalet giver ikke medicin i form af stikpiller eller tager temperatur rektalt.
  • Hvis personalet skal se/vurdere et barn i skridtet vil der altid være to personaler tilstede.
  • Personaler er bevidst om at de er i en professionel relation, og dermed ikke omgå børnene privat
  • Personalet går anstændigt klædt.
  • Der udarbejdes børne- og straffe attest på alle medarbejdere i alle typer stillinger.